0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    کود مناسب گیاهان آپارتمانی و نحوه استفاده از آن

    کود مناسب گیاهان آپارتمانی و نحوه استفاده از آن

    گیاهان تقریبا تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را از آب، خاک و نور خورشید دریافت می‌کنند. از آن‌جایی که گیاهان آپارتمانی، دیگر در محیط‌های طبیعی خود رشد نمی‌کنند، امکان دارد که به اندازۀ کافی غذاهای مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکنند. در این زمان بهترین کار این است که از یک کود مناسب گیاهان آپارتمانی برای تغذیۀ گیاه استفاده کرد. برای اینکه کود مناسب گیاهان آپارتمانی و نحوه استفاده از آن را بدانید، این مقاله را بخوانید.

    کودهای مختلف برای گیاهان آپارتمانی

    کودهای مختلف برای گیاهان آپارتمانی

    1. کود مایع

    متداول‌ترین نوع کود که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود، کود مایع است. کودهای مایع معمولا باید با آب ترکیب شوند و سپس به گیاه داده شوند. به همین دلیل است که استفاده از آن بسیار راحت است. تنها نکتۀ مهمی که در استفاده از این کودها باید به آن دقت کرد این است که کود مایع باید با مقدار دقیقی آب ترکیب شوند تا از رسیدن بیش از حد کود به گیاه جلوگیری شود.

    کود مایع معمولا برای کسانی پیشنهاد می‌شود که گیاهان بسیار زیادی دارند. کود مایع، کود مناسب گیاهان آپارتمانی است که باید به طور مکرر هر یک تا دو هفته یک بار یا برخی دیگر ماهی یک مرتبه استفاده شود تا نتیجۀ مطلوبی داشته باشد. در فصل پاییز کود دهی را کاهش دهید و در فصل زمستان انجام این کار را به‌ طور کامل متوقف کنید؛ زیرا هیچ‌کدام از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان در حالت رشد فعال نیستند و بنابراین به کود هم نیاز ندارند. البته این موضوع به محیط زندگی شما هم مربوط می‌شود مثلا اگر در محیطی با آب‌ و هوای گرم زندگی می‌کنید که سرمای زمستان در آن شدید نیست بهتر است باز هم از کود مایع استفاده کنید؛ اما نه به میزانی که در فصول رشد گیاه استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید زمانی که برای اولین بار می‌‌خواهید کود مایع بدهید باید قدرت آن را نصف کنید؛ یعنی نصف مقدار نوشته شده بر روی برچسب آن را به کار ببرید. همچنین هنگامی هم که به زمان اوج رشد گیاه نزدیک می‌شوید می‌توانید برای تقویت آن از کود مایع قوی‌تری استفاده کنید تا مواد مغذی بیشتری جذب گیاه شود.

    2. کود مایع آلی

    کودهای آلی از گیاهان و یا حیوانات به دست می‌آید. از جمله انواع بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی در نوع آلی عبارتند از:

    هر دوی این کودهای آلی مناسب هستند کود اسید هیومیک به مراتب مزایا و تاثیرات بسیار زیاد و بیشتری داشته و علاوه بر اینکه به شکل مایع به دست ساخت می‌رسد در انواع جامد و گرانولی هم عرضه می‌شود. حتی شما می‌توانید این کود را خودتان درست کنید.

    مزایای کود آلی کمپوست

    • به خاک حالت آبرفتی می‌دهد.
    • نیاز گیاهان به آب کمتر می‌گردد.
    • کاهش میزان قیمت و هزینه کشاورزی.
    • آلودگی‌هایی محیط زیست به حداقل می‌رسد. 
    • به نوعی آفت‌کشی غیر مصنوعی و طبیعی می‌باشد.

    مزایای کود آلی اسید هیومیک

    • مستحکم‌تر نمودن ریشه گیاه.
    • افزایش رشد گیاهان آپارتمانی.
    • تقویت گل‌دهی گیاهان آپارتمانی.
    • افزایش فعالیت میکروب‌های مفید در خاک.
    • مقاومت گیاهان در برابر آسیب و بیماری‌ها.
    • آهن به شکل بهتری جذب گیاه و خاک می‌شود.
    • فراهم نمودن تمامی نیازهای گیاهان آپارتمانی و خاک آن‌ها.
    • در سریع‌ترین زمان ممکن شوری خاک را به طور کامل از بین می‌برد.
    • ظرفیت بالایی در خاک برای جذب اکسیژن کافی، نور و رطوبت مناسب ایجاد می‌کند.

    کود مایع شیمیایی

    کود مایع شیمیایی

    این نوع کودها بر خلاف کودهای طبیعی آلی، در آزمایشگاه‌ها به دست ساخت می‌رسند و نحوه‌ی مصرف آن‌ها بسیار ساده است زیرا میزان و درصد عناصر غذایی در آن‌ها نیز به‌ طور کامل مشخص ‌شده است. لذا باید توجه داشت بهره‌گیری و استفاده صحیح از این نوع کودها بسیار مهم بوده و در صورتی که از کود شیمیایی به خوبی و به نحوه صحیح استفاده نگردد ممکن است گیاهان آپارتمانی دچار آسیب شوند. کودهای شیمیایی با سرعت بسیار زیادی از خود واکنش نشان می‌دهند و به‌ خوبی نیازهای گیاه را برآورده می‌کنند. در این کودها عناصر ریز مغذی و درشت مغذی زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌ راحتی در اختیار گیاهان‌تان قرار دهید. کودهای شیمیایی به طور کل دارای غلظت بسیاری هستند و اگر به خوبی و به صورت اصولی از کود استفاده نگردد احتمال سوختگی شاخه و برگ‌های گیاهان نیز افزایش یافته و دچار آسیب می‌گردند.

    بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی باید از چه عناصری برخوردار باشد؟

    کود مناسب برای گل‌ و گیاهان آپارتمانی، باید شامل عنصرها و مواد معدنی مفیدی همچون فسفر، پتاسیم، آهن، نیتروژن، مس، بور، کلسیم، منیزیم و… باشد. 

    1. کود دانه‌ای

    کودهای دانه‌ای یا همان گرانول کودهای مقرون به صرفه و بسیار مفید هستند. از مزایای کودهای خشک ماندگاری طولانی مدت است؛ اگر دور از رطوبت و نور شدید نگهداری شوند، اکثر کودهای خشک تقریباً برای همیشه دوام خواهند داشت. ذخیره‌سازی کودهای جامد آسان است، به مرور زمان ته‌نشین یا در هوای سرد تکه نمی‌شود. برای استفاده از این کود کافی است که آن را به راحتی روی گیاه خود بپاشید. بعد از پاشیدن کود روی خاک باید آن را با خاک مخلوط و سپس آبیاری کنید. البته مشکلی که کودهای گرانول دارند این است که به خوبی نمی‌توان مقدار دقیق کود را کنترل کرد و گاهی اوقات ممکن است بیش از حد یا کمتر از حد نیاز به گیاه کود برسد. کودهای جامد می‌توانند دارای گرد و غبار و کثیفی باشند که این می‌تواند از معایب آن باشد.

    2. کود با انتشار آهسته

    کود با انتشار آهسته

    کودهای با انتشار آهسته (Slow-release fertilizer) معمولا به صورت گلوله، سنبله، غلاف یا کپسولی وجود دارند و به فروش می‌رسند. این کودها مواد مغذی خود برای گیاه را در بازه‌های زمانی طولانی بر حسب فعالیت‌های باکتریایی به شکلی آهسته به صورت تدریجی آزاد می‌کنند و می‌توانند بین 3 تا 6 ماه در خاک گیاه باقی بمانند. این کود نیز کود مناسب گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود اما بهتر است که فقط گیاه‌داران با تجربه از آن استفاده کنند؛ زیرا برای نگهداری و استفاده از این کود‌ها افراد باید با نیاز دقیق گیاه خود آشنا باشند. اگر کود اشتباه به گیاه خود بدهید، قطعا به آن آسیب خواهید رساند.

    مزایای کود‌های با انتشار آهسته

    1. صرفه‌ی اقتصادی دارد و نسبت به کود با انتشار سریع یا کنترل شده آسان‌تر قابل استفاده است.
    2. از هدر‌ رفتن کود به‌دلیل نفوذ به دیگر نقاط خاک جلوگیری می‌کند و در نتیجه میزان جذب شدنش به گیاهان یا درون خاک را افزایش می‌دهد.
    3. گیاه در مراحل پایانی رشد نیز به مواد مغذی دسترسی دارد. این موضوع به‌خاطر دوام طولانی‌ مدت‌ این کود در خاک یا درون خود درخت امکان‌پذیر است.
    4. در نواحی با رطوبت کم یا نواحی خشک تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. به این خاطر که پس از تماس با آب مجدداً فعال و به شکل محلول در می‌آید.
    5. به دلیل اینکه زمان بیشتری در خاک می‌توانند غیرفعال باقی بمانند هیچ‌گونه آلودگی برای خاک در بر ندارند و در نتیجه هیچ اثر مخربی روی خاک یا محیط‌زیست از خود نمی‌گذارند.

    انواع کودهای انتشار آهسته

    انواع کودهای انتشار آهسته

    کودهای انتشار آهسته عمدتاً به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

    1. کود آلی انتشار آهسته 

    این کود سازگار با محیط زیست ساخته شده از مواد گیاهی، حیوانی و معدنی هستند. سرعت انتشار این کودها به فعالیت میکروبی بستگی دارد که توسط یک محیط مرطوب و گرم ایجاد می‌شود. این کودها شامل مواد آلی مانند مالچ، کلپ، کودهای حیوانی، کمپوست، پودر استخوان و موارد مشابه هستند. این کود برای باغبانی ارگانیک مناسب است.

    2. کود جامد انتشار آهسته

    این کود به صورت گرانول یا گلوله تولید می‌شود. کودی است که به صورت نامحلول در آب با سرعت آزادسازی کند است. ساختار جامد این گرانول‌ها با حفظ موقعیت خود در خاک به جلوگیری از شستشو کمک می‌کند.

    3. کود مایع انتشار آهسته 

    این کود زیاد رایج نیست، اما در دسترس است. این فرمولاسیون‌های مایع مواد مغذی را به تدریج نسبت به کودهای مبتنی بر آب معمولی آزاد می‌کنند.

    4. کود انتشار آهسته پوشش داده شده

    این نوع کود آهسته انتشار، آزادسازی و برهمکنش کود و خاک را با ابزارهای فیزیکی مانند پوشش کنترل می‌کند. این نوع کود درصد زیادی از کودهای انتشار آهسته را تشکیل می‌دهند. نرخ انتشار نیز به رطوبت و گرما بستگی دارد و ممکن است تا 12 ماه طول بکشد.

    برای انتخاب کود مناسب چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

    برای انتخاب کود مناسب چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

    • نسبت NPK و گونۀ گیاهی

    برای انتخاب کود مناسب گیاهان آپارتمانی باید نسبت NPK و گونۀ گیاهی را در نظر گرفت. منظور از NPK در واقع نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. نسبت این مادۀ مغذی در کود باید مناسب با گیاه باشد. این نسبت در بسته‌بندی کود معمولا مشخص می‌شود. برای مثال اگر روی بسته‌بندی عبارت NPK 10-10-10 را مشاهده کردید باید بدانید که کود شما شامل 10 درصد نیتروژن، 10 درصد فسفر و 10 درصد پتاسیم است. هر چه مواد مغذی کود بیشتر باشد، کود نیز قوی‌تر است.

    البته برای انتخاب کود مناسب گیاهان آپارتمانی به گونۀ گیاهی نیز باید توجه داشت؛ زیرا هر گیاه نیاز متفاوتی به NPK دارد و به همین دلیل نمی‌توان گفت که یک نسبت مشخص از همه بهتر است. برای مثال برخی از گیاهان نیاز بیشتری به نیتروژن دارند و برخی دیگر نیاز کمتری به فسفر. برخی دیگر نیز می‌توانند برعکس این موضوع باشند. به همین دلیل بهتر است که باید به گیاه خود توجه کنید و با کمک گرفتن از یک متخصص، کود متناسب با آن را خریداری کنید.

    • کودهای ارگانیک یا سنتی؟

    کودهای ارگانیک یا سنتی؟

    یکی از سوالاتی که برای انتخاب کود مناسب گیاهان آپارتمانی پیش می‌آید، این است که از کودهای ارگانیگ استفاده کنیم یا سنتی. کودهای ارگانیک به طور کامل از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. این محصولات عاری از مواد شیمیایی و مصنوعی هستند. اما نمی‌توانند به اندازۀ کودهای سنتی قدرتمند باشند. علاوه بر این موارد کودهای ارگانیک بعد از گذشت مقداری زمان بوی بدی از خود منتشر می‌کنند. از آن‌جایی که توضیح مناسبی برای کودهای ارگانیک ارائه نشده است، سعی کنید تا حد امکان به دنبال کودهایی باشید که مورد تایید یک سازمان رسمی و معتبر باشند. برای اینکه بتوانید کود مناسب گیاهان آپارتمانی را پیدا کنید، خوب است که درمورد کودهای سنتی نیز بدانید. کودهای سنتی از مواد معدنی و شیمیایی استفاده می‌کند. این کودها هزینۀ کمتری نسبت به مدل ارگانیک دارند و در نسبت‌های غلیظ‌تری ارائه هستند.

    • نحوۀ استفاده

    نکتۀ مهم بعدی نحوۀ استفادۀ شما از کود است. کودهای مایع معمولا باید با آب رقیق شوند و سپس با استفاده از یک بطری اسپری روی گیاهان اسپری شوند. همچنین امکان استفاده از آن‌ها به صورت مستقیم روی خاک گیاه نیز وجود دارد. کودهای گرانول را می‌توان به طور مساوی روی سطح خاک پاشید و پس از آبیاری از آن استفاده کرد. کودهای با انتشار آهسته نیز به طور کامل با این دو کود فرق دارند. این دسته از کودها معمولا در خاک گذاشته می‌شوند و با هر بار آبیاری تاثیر خود را روی گیاه می‌گذارند.

    سوالات متداول

    • استفاده از کود مایع چه مزیت‌هایی دارد؟

    کود مایع باعث تقویت خاک، رشد سریع‌تر ریشه‌ها و جذب مواد مغذی بیشتر می‌شود و استفاده از آن راحت‌تر است.

    • برای داشتن شکوفه‌های بزرگ‌تر و سالم‌تر در گیاهان آپارتمانی از چه نوع کود مایعی باید استفاده کرد؟

    از کودهای مایعی که حاوی مقدار بیشتری پتاسیم هستند استفاده شود. زیرا پتاسیم باعث افزایش رشد شکوفه‌ها می‌‍شود.

    • ویژگی‌های بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

    دارای عناصر بسیار زیادی است و تمام نیازهای گیاه را تامین می‌کند. همچنین باعث افزایش طراوت و سرزندگی گیاه می‌شود و آسیب‌رسی به گیاه را به حداقل می‌رساند.

    بله. در صورتی که نوع گیاهان آپارتمانی با یکدیگر فرق کنند نیاز است که نوع کود مورد نظر برای گیاهان هم متفاوت از دیگر گیاهان باشد.

    •  کودهای زیادی وجود دارد، کدام یک برای گیاه آپارتمانی بهتر است؟

    روی برچسب‌ها نوشته شده برای چه گیاهانی مناسب است. کودهای چمن معمولاً حاوی سطوح بالایی از نیتروژن برای تقویت رشد رویشی یا برگ هستند. کودهای چمن برای چمن عالی هستند، اما برای گل‌های یکساله مناسب نیست. نیتروژن بیش از حد باعث رشد بیش از حد گیاه آپارتمانی و جلوگیری از گلدهی می‌شود.

    • از چه نوع کودی باید استفاده کرد؟

    در گیاهان آپارتمانی از کودهای دانه‌ای یا مایع استفاده می‌کند. کودهای گرانول می‌توانند مواد محلول در آب یا مواد با انتشار آهسته باشند. 

    •  کوددهی به چه چیزی بستگی دارد؟

    میزان و دفعات کاربرد به تجزیه و تحلیل عناصر غذایی کود، گونه‌های گیاهی، نوع خاک و سایر عوامل محیطی بستگی دارد. برای گیاهان در فضای باز با آزمایش خاک متوجه کمبودها می‌شوند.

    •  آیا می‌توان بیش از حد به گیاه کود داد؟

    خیر، کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه آپارتمانی، کاهش رشد و ایجاد مشکلات زیست محیطی شود.

    نتیجه‌گیری

    گیاهان آپارتمانی به دلیل اینکه در شرایط طبیعی خود نگهداری نمی‌شوند، معمولا مشکلات مختلفی مانند کمبود مواد مغذی دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن کمبود مواد مغذی گیاه استفاده از کود مناسب گیاهان آپارتمانی است. برای انتخاب یک کود مناسب باید به نکات بسیار زیادی دقت کرد. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، ما در این مقاله درمورد اینکه چگونه می‌توانید کود مناسب گیاه خود را انتخاب کنید توضیح دادیم.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا