0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    چه کودهایی برای افزایش سبزینگی گیاهان آپارتمانی مناسب است

    چه کودهایی برای افزایش سبزینگی گیاهان آپارتمانی مناسب است

    گیاهان برای این که بتوانند رشد خوبی داشته باشند و محصول بهتری دهند، به عوامل بسیاری نیاز دارند. علاوه بر نور، آب و خاک مناسب، یکی از نیاز‌های ضروری هر گیاه مواد معدنی خاک است. در صورتی که خاک غنی نباشد، باید از راه‌های مختلفی برای رساندن مواد معدنی به گیاه استفاده کرد. یکی از این راه‌ها استفاده از کود است. ما در این مقاله در مورد این که چه کودهایی برای افزایش سبزینگی گیاهان آپارتمانی مناسب هستند توضیح خواهیم داد.

    چه کودهایی برای گیاهان آپارتمانی مناسب هستند؟

    چه کودهایی برای گیاهان آپارتمانی مناسب هستند؟گیاهان برای ادامه رشد حدودا به 16 عنصر ضروری نیاز دارند. جدای از کربن، هیدروژن و اکسیژن که به طور طبیعی از خاک و جو تامین می‌شوند، 13 ماده مغذی باقی می‌مانند که گیاه می‌تواند آن‌ها را از خاک خود تامین کند. اما زمانی که خاک گیاه فاقد این عناصر باشد، گیاه نمی‌تواند به خوبی رشد کند و با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. به همین دلیل بهترین کار در اینجا استفاده از کود‌های مختلف است. اما در جواب این که چه کودهایی برای افزایش سبزینگی گیاهان آپارتمانی مناسب است باید گفت اکثر خاک‌ها حداقل عناصر مورد نیاز را دارند و گیاه در هنگام رشد با مشکلی مواجه نخواهد شد. به طور معمول کمبود سه عنصر ضروری نیتروژن، آهن و منیزیم در بیشتر خاک‌ها احساس می‌شود.

    نیتروژن، آهن و منیزیم هر سه از مهمترین عناصری هستند که هر گیاه برای رشد به آن‌ها نیاز دارد. به همین دلیل کود‌هایی که حاوی این سه عنصر باشند، برای رشد گیاه بسیار مناسب و مفید هستند. در ادامه به معرفی این سه عنصر و دلیل نیاز گیاهان به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    نیتروژن چیست و کودهای حاوی نیتروژن چه نقشی در افزایش سبزینگی گیاه دارد؟

    نیتروژن چیست و کودهای حاوی نیتروژن چه نقشی در افزایش سبزینگی گیاه دارد؟

    نیتروژن یکی از ضروری‌ترین عناصری است که گیاه به آن نیاز دارد. نیتروژن برای رشد برگ‌ها، ساقه‌ها و شاخه‌ها (افزایش رشد رویشی) و همچنین حفظ سطح سالم کلروفیل در گیاه ضروری است. نیتروژن همان عنصری است که باعث سبز ماندن گیاه می‌شود. علاوه بر این‌ها، نیتروژن به بالا نگه داشتن سطح کلروفیل به گیاه کمک می‌کند تا نور خورشید را راحت‌تر به غذای مورد نیاز خود تبدیل کند. به طور کلی باید گفت فرایند فتوسنتز گیاه به کلروفیل وابسته است و کلروفیل نیز به نیتروژن وابستگی دارد. همچنین نیتروژن شامل زیاد شدن مقدار کربوهیدرات و پروتئین و درست کار کردن آنزیم‌های گیاه هم می‌شود.

    اما سوالی که برای برخی از افراد پیش می‌آید این است که چه مواقعی از کود‌های حاوی نیتروژن استفاده کنیم؟ به طور کلی بزرگ‌ترین علامت کمبود نیتروژن در گیاهان، کم‌رنگ بودن برگ‌های آن‌هاست. در صورت کمبود نیتروژن برگ‌های گیاه شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. هر چند ممکن است برگ‌های گیاه پژمرده نشوند اما رشد گیاه به طور کلی کاهش می‌یابد. بهتر است در مورد کود‌های نیتروژن این را هم بدانید، کود‌های در بازار معمولا دارای سه عدد هستند که نسبت ترکیب فسفر، نیتروژن و پتاسیم را در آن‌ها نشان می‌دهند. در هنگامی که گیاه شما به نیتروژن بیشتری نیاز دارد، کود‌هایی را انتخاب کنید که نسبت نیتروژن در آن‌ها بیشتر است.

    منیزیم چیست و کودهای حاوی منیزیم چه نقشی در افزایش سبزینگی گیاه دارند؟

    منیزیم چیست و کودهای حاوی منیزیم چه نقشی در افزایش سبزینگی گیاه دارند؟

    منیزیم یکی از عناصری است که برای ادامه حیات انسان‌ها و گیاهان حیاتی است. گیاه مانند دیگر عناصر می‌تواند منیزیم را از خاک جذب کند. اما هنگامی که گیاه به اندازه کافی منیزیم نداشته باشد، لازم است که از طریق کود‌دهی منیزیم مورد نیاز گیاه تامین شود. گیاه برای فتوسنتز صحیح علاوه بر نیتروژن به منیزیم هم نیاز دارد. زیرا کلروفیل بدون منیزیم نمی‌تواند انرژی خورشید را برای فتوسنتز جذب کند. کود منیزیم یکی از کود‌هایی است که می‌تواند در سبز ماندن گیاه نقش موثری داشته باشد. زیرا منزیم در قلب مولکول‌های کلروفیل قرار دارد و نبود آن باعث عملکرد نادرست کربوهیدرات‌ها در تثبیت غشای سلولی گیاه می‌شود. همچنین در تقسیم سلولی، سنتز پروتئین، فعال سازی چندین آنزیم برشی و متابولیسم فسقات و نیتروژن دخالت دارد.

    <<همچنین بخوانید: نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی>>

    یکی از عناصری که خاک در بیشتر مواقع با کمبود آن رو به رو است، عنصر منیزیم است زیرا منیزیم معمولا با باران یا آبیاری شسته می‌شود و از بین می‌رود. کمبود منیزیم در گیاه با زرد شدن لبه‌های برگ‌های قدیمی آن نمایان می‌شود. در این زمان بهترین کار استفاده از کود‌های منیزیم موجود در بازار است.

    چرا گیاهان به آهن نیاز دارند؟

    چرا گیاهان به آهن نیاز دارند؟

    یکی از نیاز‌های اصلی آن آهن است. هنگامی که سطح آهن در گیاه کم شود، اصطلاحا می‌گویند که دچار کلروز است. نیتروژن و منیزیم برای عملکرد صحیح کلروفیل ضروری هستند؛ اما عنصری که در ساخت کلروفیل به گیاه کمک می‌کند آهن است. اگر چه آهن در ترکیب کلروفیل استفاده نشده اما در سنتز کلروفیل و ساختار پروتئین عنصری ضروری است همینطور در تنفس سلولی، متابولیسم کربوهیدرات‌ها و تشکیل آنزیم‌ها هم نقش دارد. در صورتی که گیاه دچار کمبود آهن باشد، نمی‌تواند کلروفیل تولید کند. در صورت کمبود کلروفیل نیز گیاه نمی‌تواند به خوبی فتوسنتز کند و رنگ سبزی داشته باشد. 

    برای این که بدانید چه زمانی به کود‌های آهن نیاز دارید، بهتر است که به ظاهر گیاه خود نگاهی بیندازید. کمبود آهن در بیشتر مواقع با زرد شدن برگ گیاهان نشان داده می‌شود. البته برای نتیجه‌گیری، بهتر است که خاک خود را آزمایش کنید تا از کمبود آهن در آن مطمئن شوید. برای برطرف کردن کمبود آهن باید خاک زهکشی و تهویه مناسبی داشته باشد. همچنین باید PH خاک را کنترل کرد و آن را کاهش داد تا جذب آهن در خاک بالا رود. زمانی که PH خاک به ۷ یا بالاتر از ۷ برسد بسیاری از گیاهان قادر به جذب آهن از خاک نمی‌باشند. به این منظور استفاده از گوگرد، اسید هیومیک و … توصیه می‌شود.  کودهای حاوی آهن از دو طریق محلول پاشی و مصرف خاکی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

    سوالات متداول

    • گیاه نیتروژن خود را به چه صورت دریافت می‌کند؟

    گیاه بیشتر نیتروژن مورد نیاز خود را به صورت نیترات(+NO۳) یا یون آمونیوم (+NH۴) دریافت می‌کند. جالب است بدانید که نیتروژن در جو زمین زیاده اما نمی‌تواند به طور مستقیم در دسترس گیاه قرار بگیرد یا بهتر است بگوییم گیاه نمی‌تواند از نیتروژن جوی استفاده کند.

    • چه عواملی باعث کمبود نیتروژن می‌شود؟

    1. ندادن کود
    2. زیاد آب دادن
    3. آب ندادن به مدت طولانی (باعث تنش خشکی می‌شود.)
    4. تغییر در PH خاک
    5. هوادهی نامناسب خاک (باعث کاهش باکتری‌های مفید خاک می‌شود.)
    6. وجود علف هرز اطراف گیاه
    • چه عواملی باعث کمبود منیزیم می‌شود؟

    1. اسیدی بودن خاک
    2. دمای پایین خاک
    3. میزان آلمینیوم بالا در خاک
    4. مقدار زیاد کلسیم و پتاسیم در خاک
    5. آبیاری زیاد خاک
    • چه گیاهانی به کمبود منیزیم حساس‌ترند؟

    انگور، میوه‌جات، چغندرقند، سیب زمینی، کلزا و غلات

    • تفاوت علائم کمبود آهن با کمبود منیزیم چیست؟

    کمبود آهن ابتدا در برگ‌های جوان ظاهر می‌شود، ولی منیزیم در برگ‌های پیر زودتر مشاهده می‌شود.

    • چه عواملی باعث کمبود آهن می‌شود؟

    1. محیط های سرد
    2. آهکی بودن خاک
    3. تهویه‌ی نامناسب خاک
    4. کمبود مواد آلی در خاک
    5. کیفیت نامناسب آب آبیاری
    6. مصرف بیش از حد کودهای فسفره
    7. مقادیر بالای مس در خاک

    نتیجه‌گیری

    گیاهان برای ادامه حیات و رشد خود به مواد معدنی بسیار زیادی نیاز دارند. در بین این عناصر سه عنصر منیزیم، آهن و نیتروژن نقش بسیار مهمی در سبز بودن گیاه دارند. زیرا این سه ماده نقش بسیار مهمی را در عملکرد صحیح کلروفیل دارند و کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند به زرد شدن گیاه منجر شود. برای آگاهی بیشتر شما در رابطه با این که چه کودهایی برای افزایش سبزینگی گیاهان آپارتمانی مناسب است، در این مقاله به طور کامل توضیحاتی ارائه کردیم.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا