0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    با فواید نمک اپسوم برای پوست بیشتر آشنا شوید

    با فواید نمک اپسوم برای پوست بیشتر آشنا شوید

    نمک اپسوم یکی از نمک‌های مفیدی است که از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. بسیاری از مردم از این نمک برای کاهش دردهای عضلانی و کاهش استرس استفاده می‌کنند. همچنین نمک اپسوم برای پوست فواید زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به فواید نمک اپسوم برای پوست و دیگر نقاط بدن اشاره کنیم.

    نمک اپسوم چیست؟

    نمک اپسوم چیست؟

    نمک اپسوم از سولفات منیزیم به دست می‌آید. برای تولید نمک اپسوم از منیزیم، گوگرد و اکسیژن نیز استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری این نمک به اپسوم به مکانی که در آن کشف شده است برمی‌گردد. در حقیقت نمک اپسوم برای اولین بار در شهر اپسوم انگلستان کشف شده است. نمک اپسوم بر خلاف نامش ترکیبی متفاوت با نمک خوراکی است و نمی‌توان آن را به طور معمول مصرف کرد. بلکه تنها به دلیل ساختار شیمیایی این ماده است که به آن اسم نمک را داده‌اند. برای بهره‌گیری از فواید نمک اپسوم برای پوست معمولا این نمک را در آب وان حمام حل می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ممکن است که آن را با نام نمک حمام نیز بشناسند. نمک اپسوم قابل خوردن نیست؛ اما اگر می‌خواهید که مزه آن را بدانید باید گفت که این نمک مزه‌ای بسیار تلخ و ناخوشایند دارد.

     << همچنین بخوانید: چه کسانی باید نمک رژیمی مصرف کنند؟ >>

    برخی از افراد با حل کردن نمک در آب و نوشیدن آب آن را مصرف می‌کنند؛ اما به خاطر طعم آن معمولا به صورت نمک خوراکی مصرف نمی‌شود و آن را به غذاها اضافه نمی‌کنند. علاوه بر فواید نمک اپسوم برای پوست صدها سال است که از این نمک برای درمان بیماری‌های مختلف مانند یبوست، بی‌خوابی و فیبرومیالژیا استفاده می‌شود. هر چند که هنوز هم تحقیقاتی رسمی از سوی مراکز معتبر برای اثربخشی آن منتشر نشده است. بیشترین فایده این نمک به منیزیم موجود در آن بر می‌گردد. منیزیم ماده‌ای معدنی است که اکثر مردم دنیا به اندازه کافی آن را مصرف نمی‌کنند. برای بهره‌گیری از نمک اپسوم می‌توانید این نمک را از فروشگاه‌های آنلاین، خواروبار فروشی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی خریداری کنید.

    نمک اپسوم چگونه استفاده می‌شود؟

    برای استفاده از نمک اپسوم برای پوست باید نمک را در آب حل کنید. نمک اپسوم با حل شدن در آب یون‌های منیزیم و سولفات را آزاد می‌کند. نحوه کار این نمک اینگونه است که این ذرات معدنی می‌توانند از طریق پوست شما جذب شوند. اینگونه هم پوست بهبود می‌یابد و هم بدن شما عملکرد بهتری خواهد داشت. البته بر خلاف ادعاها هنوز هیچ مدرک رسمی‌ای مبنی بر اینکه نمک اپسوم قابلیت جذب از طریق پوست را دارد گزارش نشده است. با این حال بهترین راه استفاده از فواید نمک اپسوم برای پوست این است که نمک را در آب حمام حل کنید؛ زیرا این نمک به راحتی حل می‌شود. علاوه بر این‌ها از نمک می‌توانید روی پوست خود مانند یک ماده آرایشی نیز استفاده کنید و بگذارید که نمک مدتی روی پوست بماند. همچنین می‌توانید آن را با حل کردن در آب بخورید. البته اگر تحمل مزه بسیار بد آن را داشته باشید.

    فواید و موارد استفاده از نمک اپسوم

    فواید و موارد استفاده از نمک اپسوم

    1. تامین منیزیم

    منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و انسان برای عملکرد صحیح بدن همیشه به آن نیاز دارد. رتبه اولین ماده معدنی فراوان در بدن نیز به کلسیم اختصاص دارد. منیزیم موجود در نمک اپسوم برای بیش از 325 قسمت و واکنش در بدن از جمله قلب، سیستم عصبی و پوست مفید است. مشکلی که در این جا وجود دارد این است که اکثر مردم دنیا به اندازه کافی منیزیم مصرف نمی‌کنند. حتی اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند، عواملی مانند فیتات‌ها و اگزالات‌های غذایی از جذب کامل منیزیم جلوگیری می‌کنند. برای حداکثر بهره‌گیری از فواید نمک اپسوم برای پوست گفته می‌شود که نمک بهتر است در آب حمام حل شود. زیرا در این حالت مواد معدنی نمک اپسوم بهتر از زمانی که آن را مصرف می‌کنید جذب بدن می‌شود. به هر حال تمامی این موارد بر اساس شواهد است و هنوز مدرکی رسمی مبنی بر این موضوع وجود ندارد.

    2. کمک به بهبود خواب و کاهش استرس

    منیزیم نقش مهمی در سیستم عصبی و سیستم خواب انسان دارد. هنگامی که سطح منیزیم بدن در حد کافی باشد، استرس کاهش می‌یابد و کمک می‌کند تا انسان راحت‌تر به خواب رود. علاوه بر فواید نمک اپسوم برای پوست، این نمک کمک می‌کند که بدن شما ملاتونین بیشتری تولید کند. این هورمون می‌تواند در داشتن یک خواب بهتر و سریع‌تر به شما کمک زیادی کند.

    3. کمک به درمان یبوست

    منیزیم به طور معمول برای درمان یبوست استفاده می‌شود و از آن‌جایی که ساختار اصلی نمک اپسوم از منیزیم است، طبیعی است که بسیاری از افراد برای درمان یبوست این نمک را تجویز کنند؛ زیرا منیزیم می‌تواند آب را به داخل روده بزرگ بکشد که این باعث می‌شود یبوست تا حد زیادی درمان شود. برای درمان یبوست نمک اپسوم را معمولا از طریق حل کردن در آب مصرف می‌کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که مصرف نمک اپسوم می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند نفخ یا اسهال داشته باشد.

    4. درمان عفونت‌ها

    این نمک برای درمان زخم‌ها و عفونت‌ها بسیار مفید است اما باید در استفاده از آن محتاط بود چون می‌تواند باعث تحریک زخم شود. باید بدانید که این نمک عفونت را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند برای بیرون کشیدن عفونت و نرم کردن پوست از آن استفاده کرد. برای عفونت‌های قارچی پا یا ناخن پا، پاهای خود را دو بار در روز و به مدت حدود 20 دقیقه در محلول ساخته شده با آن خیس کنید.

    5. نمک اپسوم در کشاورزی

    این نمک یه مکمل غذایی عالی برای گیاهان است زیرا در ساختار آن سه عنصر گوگرد، منیزیم و اکسیژن وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان کود شیمیاییی در کشاورزی استفاده کرد. مهم‌تر از آن که PH آن خنثی است و بر روی سطح pH خاک یا سیستم هیدروپونیک گیاهان شما تأثیر نمی‌گذارد. کشاورزان از این نمک برای تغذیه‌ی گیاهانی که کمبود منیزیم دارند استفاده می‌کنند. این ماده باعث افزایش عملکرد و قدرت گیاهان شود، از جمله این گیاهان می‌توان به گوجه فرنگی، فلفل و بوته‌های گل رز اشاره نمود. طریقه‌ی استفاده از آن هم بسیار ساده هست فقط کافیست این نمک با آب مخلوط شود و در اطراف گیاهان ریخته شود و یا مستقیماً بر روی شاخ و برگ گیاهان پاشیده می‌شود.

    6. کمک به درمان خشکی لب

    این نمک می‌تواند برای پوست لب‌های شما بسیار مفید باشد. شما می‌توانید از این نمک به عنوان اسکراب لب استفاده کنید. این کار می‌تواند از خشکی و ترک خوردن پوست لب شما جلوگیری کند. می‌توانید با استفاده از ترکیب نمک حمام و کره‌های میوه‌ای یا روغن‌های طبیعی این مشکل را رفع کنید.

    7. کمک به تقویت موها

    برای جلوگیری از ریزش مو و شوره‌ی سر، نمک اپسوم بسیار کاربرد دارد و باعث تقویت موهای سر می‌شود. باید براساس حجم موهای خود با دستور پزشک از این نمک استفاده کنید.

    8. تسکین دردهای عضلانی

    نمک حمام برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است. در طب سنتی از این ترکیب برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز، التهاب مفاصل و تورم استفاده می‌شود؛ با این حال هنوز تحقیقات کافی روی این موضوع صورت نگرفته و بهتر است قبل از امتحان‌کردن این روش، از پزشک خود مشورت بگیرید.

    روش حمام با نمک اپسوم چیست؟

    روش حمام با نمک اپسوم چیست؟

    استفاده از این ماده به‌عنوان نمک حمام، فواید زیادی دارد و پس از این کار احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. برای استفاده از نمک باید ابتدا درون وان را با آب داغ پر و بعد از آن، دو تا سه فنجان از نمک اپسوم را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در وان دراز بکشید و پس از آن دوش بگیرید. توصیه می‌کنیم زمان بیشتری را در وان حاوی این نمک نگذرانید؛ چرا که خواص لایه‌برداری قوی آن ممکن است باعث سوزش پوست شود.

    موارد مصرف نمک اپسوم

    • درمان نقرس
    • کاهش استرس
    • پاکسازی پوست
    • درمان شوره سر
    • رفع گرفتگی عضلات
    • درمان یبوست و پاکسازی روده
    • بهبود گردش خون و سلامت قلب
    • کاهش چربی پوست و جوش‌های سرسیاه
    • درمان مشکلات چشم مانند آب مروارید و گل‌مژه

    عوارض جانبی نمک اپسوم

    این ماده می‌تواند مانند هر ماده‌ی دیگری عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

    • سرگیجه
    • اسهال
    • تاری دید
    • پر ادراری
    • حالت تهوع
    • قرمزی پوست
    • نامنظم‌شدن تپش قلب

    سوالات متداول

    • آیا سم‌زدایی بدن به کمک نمک اپسوم امکان پذیر است؟

    بله سم‌زدایی به کمک این نمک امکان پذیر است. نمک حمام قادر است الکترولیت‌های موجود در بدن را فعال کند و به کمک آن‌ها و از طریق پوست سم را از بدن دفع کند.

    • آیا نمک اپسوم همان نمک دریا است؟

    خیر، عنصر اصلی در نمک اپسوم منیزیم بوده در حالیکه برای نمک دریا این عناصر یٌد، سدیم و پتاسیم هستند.

    •  رابطه نمک اپسوم با درمان دیابت به چه نحو است؟

    مصرف مقدار کمی از این نمک به همراه آب باعث می‌شود تا قند موجود در بدن هضم و سپس دفع شود. به این ترتیب گلوکز و قند خون تنظیم و باعث درمان دیابت در افراد دیابتی می‌شود. اما توجه کنید که حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

    • آیا نمک حمام در درمان فشار خون مفید است؟

     برخلاف نمک طعام یا نمک خوراکی این محصول مقدار منیزیم بدن را افزایش دهد. در نتیجه عمل گردش خون بهتر انجام می‌گیرد و سبب متعادل شدن فشار خون در افراد می‌شود. اما درمان قطعی‌ای برای این بیماری نیست.

    •  آیا می‌توان نمک اپسوم رو بدون آگاهی و مشورت استفاده کرد؟

    خیر، با اینکه این نمک کاربردهای فراوانی دارد، جهت استفاده از آن بهتر است از استفاده خودسرانه آن پرهیز کرد و پیش از هر اقدامی با یک پزشک متخصص مشورت کرد.

    • مصرف مقادیر زیاد این نمک چه تبعاتی دارد؟

    مصرف بیش از حد این نمک می‌تواند کشنده باشد. علائم دریافت مقادیر بالای این ماده در بدن شامل تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، حس گرما، خواب آلودگی و پایین آمدن شدید ضربان قلب است.

    جمع‌بندی

    نمک اپسوم یکی از موادی است که منیزیم موجود در آن زیاد است. به همین دلیل است که برخی از متخصصان تغذیه و پزشکان این ماده را برای درمان کمبود منیزیم یا یبوست تجویز می‌کنند. علاوه بر این‌ها از فواید نمک اپسوم برای پوست نیز نمی‌توان غافل شد. شما می‌توانید برای بهبود شرایط پوستی خود از این ماده استفاده کنید. ولی باز هم دقت داشته باشید که تمام اثرات این ماده به صورت مشاهدات عینی است و هیچ مدرک رسمی‌ای در رابطه با اثر بخشی این ماده وجود ندارد.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا